2014. február 9., vasárnap

The Lego Movie / A Lego kaland: vélemény

Épp az előbb értem haza egy egy "6 éven aluliak számára nem ajánlott" besorolású filmről, a The Lego Movie (A Lego kaland)-ről.

A termet szörcsögés, csámcsogás és idétlen nevetések töltötték ki, de nincs mit tenni, a premier hétvégéjén ültem be egy elsősorban kisgyerekeknek szánt filmre, de ez utóbbi miatt nem érdemes szerintem elzárkózni a megtekintésétől, mert nagyon poénos, sok utalással más filmekre.

Mint ahogy a Gravitáció-s írásomnál is kiemeltem, távol áll tőlem hogy kritikusnak nevezzem magam, ahhoz nem vagyok elég képzett, szóval csak a véleményemet osztanám meg, elvégre ez egy szabad ország!
A többit csak óvatosan olvasd, mert a cselekmény pár részlete kiderül!
Nekem a látvány nagyon bejött: az nem nagy újság hogy, természetesen minden Lego építőelemekből készült, viszont egyből nem tudtam rávágni hogy ez most valódi vagy számítógéppel előállított környezet. Ezt az érzést még fokozta, hogy a különböző mozgások (tárgyak, figurák, végtagok) nem voltak átkozottul folyamatosak (mint általában a CGI filmeknél), hanem jól láthatóan szaggattak. Tehát arra gondoltam, hogy lehet hogy a filmet stop-motion technikával vették fel, ami bizony szép kis teljesítmény lenne.

A gyanúm hamar eloszlott, egyfelől mert különösen részletesek de egyszerre mégis tökéletesek a figurák amikor közelről mutatja őket a kamera (rengeteg kicsi karc a fejükön, nagyon apró szemcsék a hajonT, de például a festett részeknek (szem, száj) tökéletes kontúrjuk van), másfelől mert a film élőszereplős részeinél mutatott bábúk közeli felvételeinél gyengébb minőséget látunk. Meg arról nem is beszélve hogy megnéztem a werkfilmet.
Azon is meglepődtem, hogy miután a főszereplő (Emmet Brickowski) megjárta a "valódi" világot, a film további részein látható a hasán egy nagy ujjlenyomat, ahol a kissrác megfogta.

Több különböző világban járnak a történet során a szereplők, mindegyik nagyon részletesen kidolgozott, viszont az események szinte végig nagyon pörögnek, úgyhogy nincs sok idő a bámészkodásra, tehát a környezet teljes feltérképezése miatt valószínű hogy még egyszer legalább megnézem valamikor.
Ami a történetet illeti, azt már láttuk. Ettől nem rossz a film, de nincs nagy meglepetés: az átlagos srác, akiből hirtelen kiválasztott lesz; a főgonosz aki az egész világot uralni akarja; a lány aki az elején utál de a végén a barátnőd lesz; a szereplők akik hisznek benned és akik nem; a happy end ami nem csak rosszaknak is happy nem csak a jóknak.

Nagyon jó, hogy útközben kitalált- és valódi személyekkel is találkoznak hőseink, természetesen a Lego változataikkal, mint DC Comics hősök (Batman, Superman, Green Lantern, Wonder Woman), Az első űrhajós, Dumbledore, Abraham Lincoln, vagy Michelangelo a szobrász/festő és Michelangelo a tini nindzsa.
A történetnek amúgy szerintem egy kis társadalomkritikai áthallása is akar lenni, ugyanis az alapkonfliktus az, hogy a városban, ahol a történet kezdődik, mindenki előírások, tervrajzok szerint éli az életét, nincsenek saját gondolataik a lakóknak, egyetlen személy gyakorol teljes uralmat, akit mellékesen President Business-nek hívnak. A film mondanivalója ezek után szerintem az, hogy legyünk egyediek, maradjunk kreatívak.

A történet a film végéhez közeledve kezd kapkodós lenni. A főszereplők kitalálják hogy hogyan hiúsítják meg a gonosz tervét, és az ötleteléseikkel együtt a cselekmény is halad. A probléma tehát az, hogy röviden narráció mellett ismertetik hogy mit kéne tenni, de ezzel együtt már meg is tették amit elterveztek. Eközben rengeteg vágás és nagy ugrálás van időben és térben. Nem egyszerű probléma ez, ugyanis eddig a pillanatig az én figyelmemet végig fenntartotta a film, szóval nem is tudnék olyan jeleneteket mondani, amiket ki lehetett volna hagyni. Hosszabbra kellett volna kicsit csinálni a filmet.
Természetesen egy gyerek filmről van szó, ezért szerintem nem kell olyan szigorúnak lenni akkor, amikor arra keressük a választ, hogy mi miért történt úgy, ahogy.
Viszonylag sokszor történt olyan, hogy egy lehetetlen helyzetből a 0-hoz közeli valószínűségű esemény mégis csak bekövetkezett: mint amikor hánykolódtak a tengeren, és megjelent a tengerész, vagy amikor hiperhajtóműre volt szükség, és a semmiből felbukkant a Millennum Falcon, hogy Bad Cop, miután letörölték a "Good Cop" arcát egyszercsak önszántából újra Good Cop-á változott (ezt egyszerűbb megérteni ha megnézi az ember a filmet), stb, stb.

Az ilyen megoldások engem minden filmnél zavarnak, mert nem skill ilyen sablon ötletekkel megoldani a nehéz helyzeteket. Hogy valaki mégis eljön, akire nem számítottunk, ráadásul pont az utolsó pillanatban. Már kezdem azon az állásonponton lenni, hogy megint egy olyan filmet láttam, amiben csoda hogy nem lottóznak, mert ennyi szerencse a világon nincs, de amikor a főszereplő feláldozta magát, és meglátta az emberek világát, akkor teljesen átértékelődött bennem minden amit odáig láttam.
Ugyanis amikor megjelent a vásznon a kissrác, akkor leesett, hogy minden ami idáig történt az ő műve volt, azaz azt láttuk, ahogy egy gyerek eljátszik egy történetet Legozás közben. Nem olyan nagy csavar, mint amikor kiderül hogy ki Luke apja, de nekem nem volt több kérdésem ezen mozzanat után.
Nagyon örültem neki így utólag hogy a trailerben még csak utalás sincs arra, hogy élőszereplős rész is lenne a filmben.

Ami a humort illeti, ez egy vígjáték. Sok vicces szituáció a Lego-lét korlátaiból fakad, például hogy minden bábú egyforma, így haszontalan a fantomkép. Én amúgy nehezen röhögök filmeken (igen magas a móka-ingerküszöböm), de sok vigyorgós rész volt benne. Ilyenkor illene felsorolnom, mint idáig, viszont a probléma hogy most már nem ugrik be egy se. De kellemes filmélmény volt, második nézés után többet tudnék már sorolni. Menet közben meg nem jegyzeteltem, bocsi.
Ezt a filmet szinkronosan néztem. Manapság divatos a szinkront fikázni, nekem viszont nincs semmi bajom se velük. A magyar szöveg rendbe volt szerintem, jók voltak a szinkronhangok; különösen az tetszett, hogy a Batman figura hangja ugyan az volt mint ami az új Batman-trilógiában is.

Összességében ez egy jó kis film volt, nekem nagyon tetszett. Nem volt semmilyen elvárásom se, egyszerűen csak meg akartam nézni, és nem bántam meg. Szerintem azoknak is tetszene akik nem Legoztak még sose. 

7/10



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése